Tips voortgezet onderwijs

Tips voor het lerende puberbrein en tips bij plannen: 

In het begin kan het lastig zijn om te plannen. Het geven van duidelijke instructies kan handig zijn. Ook is positieve feedback geven effectief. Bijvoorbeeld door nu een kleine beloning te geven, in plaats van een grote beloning later. 

Hoe kun je het best plannen?
Werk met een plenda (planagenda), agenda of planningsblaadjes.

  1. Plan buitenschoolse activiteiten, zoals sport.
  2. Let bij het plannen goed op het wat, wanneer en hoe.
  3. Wissel af; dus leer bijvoorbeeld niet twee talen achter elkaar.

Motiveren
Jongeren hebben soms moeite om zich te motiveren. Dit komt doordat het dopaminesysteem soms wel en soms niet werkt in de puberteit. Dopamine zorgt voor motivatie. Wat kan helpen? Jongeren worden gemotiveerd wanneer ze iets doen wat ze zelf hebben bedacht. Dus laat jouw tiener meedenken en meedenken over wat zij zelf kunnen doen als eigen project, zodat ze zelf invloed hebben.
 

Tips om beter te leren 

Telefoon stil en uit het zicht 

Materialen liggen klaar  

Studieschema 

Stel jezelf een doel 

Eigen beloning 

Licht, zuurstof en water 

Kauwgom 

Geen tv, filmpjes, muziek op de achtergrond (verschilt per kind) 

Ochtend neemt het brein het beste op 

Wissel leerwerk en maakwerk af 

Wissel moeilijke en makkelijke taken af  


 


Huiswerktips

  1. Ga direct aan de slag, zodat je rustig kunt slapen. Je huiswerk verdwijnt niet door het uit te stellen of door er niet aan te denken.
  2. Maak je huiswerk steeds op één plek. Bijvoorbeeld: achter het bureau op je kamer, aan de keukentafel of in de woonkamer. Zorg er wel voor dat TV, radio en mobiele telefoon uitstaan.
  3. Neem een kleine snack voordat je aan je huiswerk begint. Liever geen marsrepen, hele zakken chips of een dubbele cheeseburger. Beter en gezonder is een boterham met pindakaas, wortels, fruit, popcorn of yoghurt.
  4. Stel een schema op als je veel huiswerk hebt. Bijvoorbeeld: 17.00 uur wiskunde, 17.40 uur pauze, 17.50 uur Latijn, 18.15 uur avondeten, 18.45 uur herhaling Aardrijkskunde). Op deze manier weet je hoeveel je kunt doen op de dag.
  5. Maak de moeilijkste opdrachten eerst.
  6. Zoek huiswerkhulp als je er één nodig hebt. Dit kan een goede vriend zijn, een klasgenoot of een van je ouders/verzorgers.
  7. Vraag je leerkracht of docent om hulp als het nodig is.
  8. Vraag je familieleden jouw huiswerktijd te respecteren. Als het nodig is hang dan een "Niet Storen" bordje op


Het lerende puberbrein 

Wist je dat jongeren vaak beter leren van positieve feedback? De hersenen van jongeren zijn namelijk gericht op stimulans en bevestiging. Is na hard werken toch een lage score ontvangen op een toets? Dit kun je het best wel en niet zeggen tegen jouw kind:
Wel: 'Ik weet dat je het kunt, volgende keer lukt het wel.' 
Niet: 'Op deze manier zal je nooit overgaan.' 
 

Actief leren 

Onderstaande leermethodes zijn effectief, omdat je twee hersenhelften combineert en gebruikt.  

Samenvatten 

Flitskaartjes 

Mindmap 

Uitleggen aan een ander 

Cornell-methode 

Braindump 

Spiekbriefje 

Ezelsbruggetjes 

Oefenen, oefenen, oefenen 

Eigen toetsvragen maken 

Filmpjes 

Overhoren  

Formuleblad 

Grammatica-schema 

 



Bron: OPSPOOR Academie, Vostok/Laika en in samenwerking Weekend Academie

Leerlingen aan het woord

"Zelf een onderzoek starten"

"Ik vind het leuk om zelf een onderzoek te starten om antwoord op mijn vraag te krijgen. Anders komt het uit een boek en weet ik niet of het wel écht waar is!" - Leerling van obs H.M. Van Randwijkschool in Ilpendam