Nieuwsberichten 2023-2024


We zijn wat we eten

De leerlingen uit de groepen 3 en 4 van OBS Weremere hebben een levendig restaurant gecreëerd in het hart van de school. Ze zijn namelijk druk in de weer met het thema 'we zijn wat we eten', wat onderdeel is van het International Primary Curriculum (IPC)."

Hoe werkt IPC?
IPC is een lesaanpak waarbij leerlingen aan de hand van thema's doelgericht werken aan specifieke leerdoelen. Diverse werkvormen worden ingezet en alle vakgebieden, inclusief de creatieve vakken, komen aan bod. Dit maakt het onderwijs betekenisvol voor de leerlingen en houdt hen actief betrokken bij de les.

Naast de wereldoriëntatie vakken, gaan de leerlingen aan de slag met reken- en taalactiviteiten, terwijl zij spelen in het restaurant. Daarnaast gaan de leerlingen op onderzoek uit naar bijvoorbeeld het eten van vroeger, hoe je eten goed kunt bewaren en waar ons eten eigenlijk vandaan komt.

Resultaten worden gepresenteerd
Alle resultaten worden verzameld en weergegeven op onder andere de IPC-wanden in de klassen. Ook worden er presentaties gegeven en soms wordt er zelfs een tentoonstelling gemaakt om zo de informatie met elkaar te delen.

Dit maakt het onderwijs niet alleen leerzaam voor iedereen, maar ook ontzettend leuk!

     



Onderzoekend en ontwerpend leren voor leerlingen in Landsmeer

Werken met een onderzoek- en technieklab is op openbare basisscholen De Stap, De Wagemaker en De Fuik heel gebruikelijk. Lessen in Onderzoek & Ontwerpen en techniek worden namelijk één keer per week gegeven.

Plasticsoep-project
Bij een thema krijgen leerlingen een verhaal (begrijpend lezen) met een passende vraag of een passend probleem. Uit dit verhaal krijgen zij sleutelwoorden en zij zoeken hiervan de betekenis op. Vervolgens wordt er één woord gekozen om verder te onderzoeken. Zo deden de middenbouw leerlingen dit bijvoorbeeld over plasticsoep. Vragen als 'wat is dit precies?', 'wat zijn de gevolgen?' en 'hoe kunnen we dit oplossen?' stonden centraal. Onderzoek en techniek kwamen samen in het vinden van een oplossing. Van technisch Lego werd een prototype gebouwd en geprogrammeerd om plastic uit de zee te kunnen halen. 

Rondreizend proeflab van Museum Broekerveiling
Om een extra dimensie toe te voegen aan onderzoekend en ontwerpend leren maakte het Reizende Proeflab van Museum BroekerVeiling een tussenstop op deze scholen. Het project om in vier dagen voorbereidingen te treffen voor talloze experimenten op drie scholen met in totaal zo'n 437 leerlingen is enorm, maar de inspanning is absoluut de moeite waard.

Groentes ontdekken
Op obs De Stap stonden de proeven voor de onderbouw in het teken van de zintuigen, waarbij er werd gevoeld, geproefd en gekeken. Zo werden tijdens de eerste opdracht in drie rondes een wortel, paprika en spruitje gevoeld én geraden.

Tijdens de tweede proef kregen de leerlingen uitleg over de vier smaken die mensen op hun tong kunnen proeven: zoet, zuur, zout en bitter. Vervolgens proefden ze welke smaak overeenkwam met wortel, witlof, zeewier en augurk.

Ten slotte creëerden de onderbouwleerlingen een groenteschilderij op eetbaar papier, met verf gemaakt van bietensap, spinaziesap en wortelsap. Na afloop mochten zij ook genieten van hun kunstwerk door het op te eten!

Kleurrijke proef met rode kool
De proeven voor de leerlingen uit de midden-/bovenbouw zagen er iets anders uit. Zij deden namelijk een scheikundige proef met rode kool. Eerst persten ze de rode kool uit tot sap en verdeelden het over vier glazen. Daarna voegden ze aan elk glas melk, azijn, koolzuurhoudend water of baking soda toe. Wat er vervolgens gebeurde? De drankjes veranderde van kleur door de verschillende zuurtegraden. Er ontstond een kleurrijk en bruisend mengsel door hier extra baking soda aan toe te voegen.

Gezondere variant van popcorn
Ook maakten de midden-/bovenbouwleerlingen smaakvolle zoete en zoute popcorn van bieten- en zeewierpoeder. Als alternatief voor het gebruik van suiker en zout.

Het was verreikend voor de lessen met onderzoekend- en ontwerpend leren.

    

    
 

Ouders aan het woord

"De school biedt een veilige, maar toch uitdagende omgeving"

"De school heeft bewezen niet bang te zijn voor verandering en probeert het beste uit het eigen team, kinderen en de ouders te halen." - Ouder van obs De Koningsspil in Oosthuizen